متولد 1950 / آمریکایی / مستقر در نیویورک، ایالات متحده آمریکا

استیومک کاری برای بیش از سه دهه یکی از برجسته­ترین صداهای عکاسی معاصر بوده است­، که مستندکننده درگیری­ها­، از بین رفتن فرهنگ­ها­، سنت­های باستانی و فرهنگ معاصر است. تصویر او از یک پناهنده جوان افغان با چشمانی نافذ - جلد نشنال جئوگرافیک در ژوئن 1985 - به یکی از متمایزترین تصاویر در تاریخ عکاسی تبدیل شده است.

مک کاری در حومه فیلادلفیا­، پنسیلوانیا متولد شد. قبل از اینکه برای کار در یک روزنامه محلی کار کند­، در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا سینما تحصیل کرد. پس از چندین سال کار مستقل، مک کاری سفر های متعدد خود را به هند آغاز کرد. او با کمی بیشتر از یک کیسه لباس و دیگری که پر از فیلم بود سفر کرد، او به آن طرف شبه قاره راه یافت و با دوربین خود به گشت و گذار در کشور پرداخت.

پس از چند ماه سفر بود که خود را در حال عبور از مرز پاکستان دید. در آنجا، او با گروهی از پناهندگان از افغانستان ملاقات کرد، که او را از مرز به کشور خود قاچاق می­کردند، درست زمانی که حمله­ روسیه کشور را به روی همه روزنامه­نگاران غربی می بست. مک­کاری با لباس سنتی و ریش کامل و ویژگی­های پوشیده از هوا پس از هفته­ها حضور در بین مجاهدین، ​​اولین تصاویر از درگیری در افغانستان را به جهان آورد و چهره­ای انسانی را به این موضوع نشان داد.

از آن زمان، مک کاری به ایجاد تصاویر خاطره­انگیز در بیش از شش قاره و تعداد بی­شمار کشور با تعداد زیادی جلد مجله و کتاب و همچنین نمایشگاه­های انفرادی جهانی پرداخت. با وجود تولیدات پربارش، تصاویر او همیشه عنصر انسانی را حفظ می­کنند که باعث می­شود تصویر مشهور او از دختر افغان بسیار قدرتمند باشد. او کتاب­ها و گذشته­نگاری­های بسیاری از جمله مونسون (1988)، مسیر به بودا (2003)، پرتره­ها (1999)، در­حال­خواندن (2016) و اخیراً استیومک­کاری: زندگی در تصاویر (2018) را منتشر کرده است.

مک­کاری با معتبرترین جوایز صنعت از جمله نشان طلای رابرت کاپا، جایزه ملی عکاسان مطبوعات و چهار جایزه اول بی سابقه از مسابقه World Press Photo شناخته شده است.

مک­کاری از سال 1986 با مگنوم همکاری داشته است.

گردآوری و ترجمه مجموعه کتابهای دیجیتال "بررسی زندگی و آثار عکاسان مگنوم" توسط کاربر گرامی سایت وانپیکس 1pix.ir  جناب آقای "محمود امیری" انجام شده.